HOME > Over ons > Jaarverslag 2016

31 mei 2017

Investeren in ontwikkeling

We kijken terug op een prachtig jaar met leergierige leerlingen, betrokken ouders, enthousiaste gastdocenten, fantastische vrijwilligers, meedenkende sponsoren en een ondersteunend netwerk. Allemaal investeerders in ontwikkeling!

We zijn trots op de mijlpalen die we dit jaar bereikt hebben. We hebben computerprogrammeren toegevoegd aan ons curriculum, diploma’s uit mogen reiken en we zijn financieel sterker geworden.

We kijken met vertrouwen naar de toekomst.

Veel leesplezier gewenst!

Directie en bestuur

Kick-off opening schooljaar!

Het nieuwe schooljaar is gestart! 65 leerlingen, hun ouders en een aantal speciale genodigden trappen samen met ons het nieuwe schooljaar af.

Zet een spuit in een sinaasappel bij het thema Geneeskunde. Bepaal wie de woning krijgt bij het thema Wonen & Architectuur en bouw een polyhedron bij Wetenschap & Techniek. Stuur je ouders de schoolbank in voor een les over recht van de Officier van Justitie.

We zijn het schooljaar gestart met een feestelijke dag vol met workshops.

Vrijwilligers en gastdocenten

Presentie

Gemiddelde presentie: 85 procent

In totaal hebben in 2016:

• 74 leerlingendeelgenomen aan het lesprogramma

• 11 oud-leerlingen deelgenomen aan activiteiten

Waar wonen onze leerlingen?

Programmeren een nieuw vak!

Onderwijs voor de toekomst voor de banen van de toekomst! In deze brainportregio is de skill programmeren een golden ticket. Onder leiding van gastdocent Hans de Jong is een driedaags lesprogramma ontwikkeld speciaal voor onze leerlingen.

Leerjaar 2 leert physical computing, zelf een reactiespelletje programmeren en een Arduino Nano microcontroller bouwen. Dit thema heeft een absolute meerwaarde voor de ontwikkeling van onze leerlingen.

Curriculum 2016

• Recht
• Communicatie

Ambities voor 2017

• 15 oud-leerlingen laten participeren in alumni programma (o.a. de leerlingenraad)
• 60 leerlingen uit groep 7, 8 en de brugklas deel laten nemen aan het programma
• 30 lesdagen van 3,5 uur voor leerjaar 1 en leerjaar 2
• 15 lesdagen van 3,5 uur voor leerjaar 3
• 75 unieke leerlingen
• 15 activiteiten gericht op oudleerlingen
• 75 gezinnen bereiken

Kwaliteiten

Succesvol zijn op school en in het leven

Een goede scholing en krachtige karaktereigenschappen zijn een sterke basis om een gelukkige en succesvolle volwassene te worden. Bij de Weekendschool stimuleren we de leerlingen om kwaliteiten te versterken die we terugvinden bij succesvolle, betrokken en gelukkige mensen over de hele wereld. Wij werken structureel en expliciet aan: de groei-mindset, doorzetten, sociale slimheid, grip, waarderen, nieuwsgierig zijn, creatief & vindingrijk zijn.

• Doorzetten | "ik ga door, ook als ik iets moeilijk vind."

Je werkt hard om af te ronden waar je aan begonnen bent. Het maakt niet uit of je het moeilijk vindt of dat het lang duurt. Het geeft je een voldaan gevoel als het gelukt is om je werk af te maken.

• Grip | "ik heb controle over mijn gedrag."

Je bent in staat om je gedrag te sturen zodat je bijdraagt aan een fijne sfeer in de klas. Je concentreert je op je eigen taken en je behaalt persoonlijke successen. Je bent aardig en hulpvaardig naar anderen en je laat je niet uit je tent lokken of uitdagen.

• Creatief en vindingrijk | "Ik zoek nieuwe manieren en durf ze uit te proberen."

Je vindt het vanzelfsprekend om nieuwe manieren en oplossingen te bedenken. Je ontdekt vaak een betere oplossing, omdat je niet tevreden bent met de bekende weg. Je denkt wat langer en dieper na om verder dan de eerste oplossing te komen.

• Nieuwsgierigheid | "Ik wil graag nieuwe dingen leren."

Je bent nieuwsgierig naar alles. Je stelt altijd vragen en je vindt in alle onderwerpen en thema’s interessante onderdelen. Je geniet er van om dingen te onderzoeken en te ontdekken.

• Waarderen | "Ik ben blij met deze kans om te leren en ik zeg graag dankjewel."

Je snapt hoe fijn het is als goede dingen op je pad komen en je vindt dat absoluut niet vanzelfsprekend. Je neemt de tijd om je waardering uit te spreken. Je laat je waardering zien door actief mee te doen met de les en zo veel mogelijk te leren.

• Sociale slimheid | "ik kan prettig omgaan met anderen."

Je snapt dat andere mensen ook gevoelens hebben en je kunt daar rekening mee houden. Je gaat makkelijk om met verschillende sociale situaties. Je probeert om anderen op hun gemak te stellen.

Groei-mindset | "Ik kan altijd beter in iets worden, daar werk ik hard aan."

Je gelooft dat je beter in iets kunt worden door te blijven proberen en te oefenen. Intelligentie is niet iets wat je hebt, maar wat je kunt ontwikkelen. Dat geldt ook voor andere capaciteiten. Als iets je niet lukt, lukt dat nóg niet. Het betekent zeker niet dat je iets niet kunt.

Diploma-uitreiking

Wij zijn trots op onze diplomakandidaten! Op 2 oktober 2016 hebben Hajar, Hameddo, Elif, Imane en Osman hun diploma van de Weekendschool ontvangen. Zij hebben met veel enthousiasme leerjaar 3 afgerond. Vanaf september 2013 hebben zij ruim 75 lesdagen van de Weekendschool bezocht. In 2016 heeft de diplomaklas tijdens de Masterclasses onder andere een bezoek gebracht aan het Van Abbemuseum en het Binnenhof in Den Haag.

Ervaringen

“Het mooiste moment is eigenlijk dat er op het einde van mijn les nog steeds vragen waren. Dat geeft mij het gevoel dat hier wordt nagedacht en de kinderen voelen zich veilig om vragen te stellen. Een compliment aan iedereen van de Weekendschool!”

"Kinderen moeten dezelfde kansen krijgen op het gebied van onderwijs. We steunen niet alleen met geld, wij vinden het ook belangrijk om onze kennis en ervaring te delen. Daarom heeft ASML een vrijwilligersbeleid waarbij onze mensen acht uur per jaar in werktijd vrijwilligerswerk kunnen doen. Ook voor en bij de Weekendschool!"

"Doordat ik vaak meehelp bij dezelfde klas zie ik goed hoe verschillend de leerlingen zijn en hoe ze hun talenten ontwikkelen. Zelf maak ik ook telkens iets nieuws mee. Dit jaar heb ik bijvoorbeeld geleerd hoe je ‘street art’ maakt, wat de eisen zijn aan sollicitanten bij de brandweer en hoe je een computerspel programmeert."

"Sinds dit schooljaar ben ik werkzaam bij de Weekendschool. Ik ben onder de indruk van de leergierige leerlingen! Iedere week opnieuw zie ik mooie leerervaringen ontstaan bij leerlingen en gastdocenten. Voor mij is de combinatie van onderwijs en de ruimte om te blijven onderzoeken een perfecte match om resultaten te boeken en met plezier te werken"

Team

Op de Weekendschool werken we met een klein team van betaalde onderwijsprofessionals. Wij worden ondersteund door een grote groep onbezoldigde gastdocenten en vrijwilligers. Samen met de gesponsorde leslocaties maken wij het lesprogramma. De professionals zijn de verbindende schakel tussen alle betrokken partijen en dragen zorg voor de kwaliteit en de continuïteit van de school.